fbpx

Jindřich Halabala

Jindřich Halabala se narodil 24.5. 1903 v Koryčanech. V otcově dílně se vyučil stolařem a roku 1920 nastoupil na Státní školu pro zpracování dřeva ve Valašském Meziříčí. Závěr studia věnoval praxi v čerstvě sloučených Spojených Uměleckoprůmyslových závodech v Brně, svém budoucím působišti. Díky svým všestranným schopnostem byl roku 1930 Halabala vyzván, aby v Brněnském ústředí UP závodů pracoval jako vedoucí ateliéru. Zanedlouho se stal ředitelem pro vývoj a v této funkci setrval až do roku 1946. Koncem dvacátých let, kdy se výroba začínala orientovat na masovou sériovou produkci typového nábytku, měl Halabala v UP závodech na starosti skladbu sortimentu. Sortiment byl koncipován tak, aby bylo možno skládáním jednotlivých komponentů sestavovat širokou škálu nábytkových typů, zejména úložného nábytku. Z těch se daly kombinovat různé varianty a sestavy, jejichž šíře nabízela možnost zařídit celý byt či kancelář výhradně výrobky dané firmy. Hlavní snahou bylo zachování dobré kvality výrobků a zároveň co nejvíce zvýšit efektivitu výroby. Jindřich Halabala měl na starosti nejen vývoj sortimentu (byl autorem většiny modelů označených H), ale i propagaci výrobků a obchodní strategii. V obchodech byly prezentovány kompletně zařízené interiéry, zákazníkům byl k dispozici architekt schopný nabídnout jednotlivá individuální řešení. Dnes je zájem především o trubkový nábytek z produkce UP závodů, jehož kovové části se vyráběly od roku1930 v Hodoníně. Zpočátku šlo o varianty nábytku Marta Stama a Marcela Brauera, které v té době napodobovaly i další československé firmy, jako Mücke & Melder, Slezak, Vichr či Gottvald. V UP závodech vznikaly – převážně podle Halabalových návrhů – výrobky originálních konstrukcí, ke kterým není možné najít přímý inspirační zdroj. Dá se tedy předpokládat, že šlo o originální tvorbu na skutečně evropské úrovni. Podobně je možné hodnotit i Halabalova křesla z ohýbaných dřevěných profilů. Výrobky UP závodů můžeme v kontextu první republiky označit za špičku, která snese srovnání s nejlepší evropskou produkcí té doby. Halabalovo dílo je považováno za spojení mezi inovativním českým kubismem z roku 1910, art decem z počátku dvacátých let a evropským moderním uměním po druhé světové válce. Jeho komerčně úspěšné designy byly silně založeny na designu Bauhausu. Halabala navrhl celou řadu nábytku, včetně židlí, stolů, příborníků, komod, květinových stojanů, konferenčních stolků a lamp. Obzvláště jeho legendární židle H 79 s rámy z ohýbaných ocelových trubek a jeho křeslo typu H 269 se těšily velké oblibě.

Sledujte nás na instagramu